Saftige glutenfrie lussekatter

Oppskriften holdt til 12 store lussekatter, faktisk de største jeg noen gang har sett. Jeg sprøytet ut deigen ved hjelp av en brødpose jeg klippet av hjørnet på. Deigen kunne vært litt fastere slik at de hadde holdt formen bedre, men de ble saftige og gode. Stekte dem i 12 min på 200 grader varmluft.  





















1 boks vaniljekesam
4dl melk
3ss lys sirup
1 dl flytende melange
1dl sukker
1 egg safran
1ts kardemomme
1ts salt
1pk tørrgjær for søt bakst
1pk toro lys melblanding
ca.1/2 pk toro kakemiks
1dl jyttemel

Slik gjør du: 
Varm melken og bland sammen alt det våte i bakebollen. Pisk egg og sukker lett sammen før du har det i. Deretter tilsettes alt det tørre. Se an mengden mel litt. Ha deigen over i en brødpose, klipp hull i hjørnet og sprøyt ut lussekattene. Et par rosiner. La de heve i ca.30min. Jeg venter 5min med å dekke de til med et håndkle. Da har deigen satt seg og håndkledet klistrer seg ikke fast. Pensle forsiktig med egg før de settes i ovnen. Avkjøl på rist. Legg over håndkle med en gang du har tatt de ut fra ovnen slik at lussekattene holder på fuktigheten.


Kommentarer

  1. Jeg håpte du hadde lagt den ut, funker jo sikkert godt som boller uten safran også disse....

    Jeg har kost meg med min doggiebag-lussekatt og te til kveldsmat :)Ingen dårlig avslutting på en litt hektisk luciadag.

    SvarSlett
    Svar
    1. De burde jo funke bra uten safran også ja. Er det andre søte som er det viktigste:-) Synes dere gjorde en strålende innsats og lagde fin luciafeiring. Litt "sild i tønne" følelse er greit, hyggelig at så mange stiller opp. Jeg venter i spenning på de potetlompene du snakket om...

      Slett

Legg inn en kommentar