Indrefilet av kalv med fløtegratinerte poteter og soppsaus


Denne helga ble det en tur på Mathallen for å handle inn noe skikkelig god helgemat. 
Der får man anledning til å smake på mye mat man ikke finner i de vanlige dagligvarebutikkene. Røkt reinsdyrhjerte for eksempel. Det var ganske så godt. Så fant jeg noe jeg trodde var sjokolade som så svært så fristende ut. Det smakte bare geitemelk, skuffende nok.

Når det kommer til glutenfri mat er det mange råvarer å få som i utgangspunktet er glutenfrie. Det imidlertid mye som kuttes og skjæres, og i hvilken grad de har kontroll på hva som er glutenfritt og ikke er jeg ikke sikker på. Jeg spør alltid om varen er glutenfri, og da forstår man snart om de har stålkontroll eller om det er fornuftig å stille et par oppfølgingsspørsmål. 

Jeg endte opp med å kjøpe indrefilet av kalv. Det er ikke ofte vi unner oss, men kom frem til at det ikke var mye dyrere enn å kjøpe indrefilet av storfe på Meny. Denne gangen spurte jeg om tips for tilbredning. Det var lurt for kalvefileeten ble så mør at den smeltet i munnen. En gang tidligere da jeg hadde gjort meg flid med å steke ytrefilet av storfe sa Sofie: "Ja, ja, da får jeg vel smake på det tyggiskjøttet da". Ikke like heldig med stekinga den gangen.

Glutenfri middag for 2: 

Fløtegratinerte poteter: 
Poteter
2 Hvitløksfedd
2,5 dl Fløte
Revet ost
Salt og pepper

Soppsaus: 
1/2 løk
2 store champinjong
2,5dl fløte
melk
  
Asparges
  
550 g indrefilet av kalv 
Pepper

Fremgangsmåte: 
Indrefilet av kalv: 
Brun indrefileeten i en panne med godt smør. Smøret skal være nøttebrunt før du legger fileeten i panna. Pepper strør du på etter du har lagt den i panna. 

Sett et steketermometer midt i kjøttstykket, legg den i en ildfast form og sett den midt i stekeovnen som er varmet til 130grader. Stekes til termometeret viser 60grader. La den hvile før du deler den opp i passe tykke stykker. 

Fløtegratinerte poteter: 
Skrell poteter, del dem i skiver og kok dem. Finhakk 2 fedd hvitløk. Finn frem en ildfast form og legg i potetene. Dryss over hvitløk, salt og pepper. Hell over fløte og dryss ost over til slutt. Stekes i ca.25min på 200grader. 

Saus: 
Brun skivede champinjong og hakket løk. Ha i krydder, fløte og melk. Bruk en stavmikser og kjør sausen jevn. 

Asparges: 
Skjær av den nederste delen av aspargesen, skyll godt og kok i lettsaltet vann i 2-3min avhengig av tykkelsen på aspargesen. 

 

Kommentarer

  1. hvordan får du stekt både indrefilet og poteter? har du 2 stekeovner?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg stekte indrefileeten først og potetene mens kjøttet hvilte. La litt aluminiumsfolie over slik at den holdt på varmen.

      Slett

Legg inn en kommentar