Brød med ris

Vi hadde igjen litt ris etter middagen i går som jeg brukte når jeg bakte brød. Fylte en brødform og lagde rundstykker av resten av deigen.



3ss kesam
1 dl biola naturell
5dl vann
1pk gjær
1ss fiberhusk
0,5dl knuste linfrø
1ss finax strömald fibrex 67% kostfiber (kjøpt på ICA)
0,5dl rapsolje 
1ss lønnesirup
2ts salt
1dl jyttemel
----------------------------
Bland dette sammen og la det stå og svelle i ca.10min.

5dl ris
semper mix
finax grovt mel
---------------------------
Ha i mel til deigen er klissete, men fast nok til at den ikke flyter ut i brødformen og på bakepapiret.
Strø over gode frø, litt olivenolje og vann før heving.

La brødet og rundstykkene heve i ca.35minutter og stek på 200 grader. Jeg tok brødet ut av formen etter 35 minutter og la det opp ned til steking i 10minutter til. Rundstykkene stekte i ca.20min. Legg et rent håndkle over baksten rett etter den kommer ut av ovnen. Da slår fuktigheten ned i bakeverket og det blir mer saftig.

Jeg bakte dette i går kveld og det var saftig og godt når vi spiste det til lunsj i dag.

Kommentarer