Rundstykker til lunsj

Fersk bakst er utrolig godt om det er glutenfritt eller ikke. Her er oppskriften på dagens rundstykker.




  • 1/2 beger kesam
  • 5 dl vann (litt mer enn fingervarmt siden kesamen er kald)
  • 2 ss rapsolje
  • 1 ss lønnesirup
  • 1ts salt
  • 1 ss fiberhusk
  • 1/2 pakke tørrgjær
  • 1 dl havregryn
  • 0,5 dl linfrø
  • 3ss jyttemel
  • bland inn mel (her brukte jeg surdeigsbrødblanding fra finax) til deigen er klissete, men ikke renner.
Bland først sammen kesam, vann, rapsolje, sirup, salt, fiberhusk, tørrgjær, linfrø og litt mel (ca 3ss). La dette stå å svelle i ca.10min. Deretter tilsettes havregryn og resten av melet. Husk at havregryn og melet trekker til seg mye væske. Viktig at deigen ikke blir for fast, da blir resultatet tørt og kjipt. Min erfaring er at jo løsere deigen er jo bedre blir baksten.

La deigen heve ca.45 minutter. Bruk en slev og slikkepott til å fordele deigen til rundstykker på en bakeplate med ferdigsmurt bakepapir. Når deigen er fordelt drypper jeg litt rapsolje på rundstykkene. Strø på diverse frø. F.eks. linfrø, sesamfrø, solsikkekjerner, valmuefrø og litt grovt havsalt. Deretter klapper jeg forsiktig frøene litt ned i deigen.

Stekes midt i ovnen på 200 grader i ca. 15min. Deretter setter jeg på grillen og følger nøye med i ca. 5 min. Da får rundstykkene en gylden farge og frøene blir litt sprø.


Noen tips for gjærbakst:

Gjennom å lese kokebøker og diverse blogger oa. har jeg funnet ut av kesam og fiberhusk gir god fuktighet. Rapsolje og linfrø gjør deigen mer smidig. Ved å blande i litt jyttemel synes jeg konsistensen på deigen blir mer lik vanlig gjærbakst. Smaken og lukten av jyttemel er noe spesiell, så jeg foretrekker å bruke bare litt av det. Semper melblanding med fiber har vært veldig god å bruke.

Kommentarer