Boller med vaniljekrem

Dette er en variant av boller hvor deigen ikke er så veldig søt. Den inneholder også havregryn slik at det blir litt mer mat i den. De er bakt i silikonformer. Det er et tips om man lager runstykker også. Her i huset er det kake bare det har form som en kake.


 
  • 6dl melk
  • 1egg
  • 2ss rapsolje
  • 1/4ts xanthan gum
  • 2ts kardemomme
  • 3ss lønnesirup
  • 1ss sukker
  • 2ts vaniljesukker
  • 1ts salt
  • 3ss havregryn
  • 3ss jyttemel
  • Finax mjølmix til deigen er klissete. Husk at havregrynet og melet trekker til seg mye vann.
Jeg bruker som oftest ei sleiv og en slikkepott for å håndtere deigen.
Har sett at noen foretrekker å bruke isskje, for eksempel http://spiseskje.blogspot.com/
På denne bloggen har jeg lært mye om å lage glutenfri mat, veldig inspirerende!

For å lage hull i deigen bruker jeg en spiseskje jeg smører med litt olje. Her har som tidligere nevnt brukt silikonformer. De er fine fordi det er lett å få ut baksten, men jeg synes det setter litt smak av plast. Foretrekker metallvarianten, men må skaffe en med supergodt teflonbelegg. Veldig irriterende når alt sitter fast. 


Denne gangen brukte jeg ferdig Piano Vaniljekrem. På toppen er det melis med to dråper rom-essens og kokos til sist. Hadde ikke mer egg igjen, men kunne med fordel smurt bollene før jeg stekte dem. Stekte dem på 210 grader i ca.20min.

Kommentarer