Foccacia

Denne oppskriften fikk jeg av en kollega av mannen min. Den har blitt vellykket hver gang jeg har laget den. Veldig god!



  • 1 pakke tørrgjær
  • 2 ts sukker
  • ca 6.dl glutenfri lys melblanding
  • ca.4 dl lunket vann
  • 2 ts salt
  • 2 dl revet ost (parmesan eller cheddar)
  • 2 dl olivenringer
  • ca.4ss olivenolje
  • timian og havsalt
Smøring: Olivenolje
På toppen: Vann, grovt havsalt, oliven, urter (timian).
Baking: Bland gjær, sukker, 4ss mel og vann i en bolle. La det svelle under plastfolie i ca.10.min.
Bland resten av ingrediensene i, litt over halvparten av olivenringene. Deigen skal være løs, men ikke rennende. Hev i ca.45min. Smør deigen ut på en ren stekeplate som er dekt av ferdigsmurt bakepapir. Bruk gjerne slikkepott. Dryss over havsalt, olivenringer, timian og olivenolje.
Stek på 200 grader midt i ovnen i 10 min, dryss over vann og stek i 10 min til.

Ferdig!

Kommentarer

  1. Denne skal jeg prøve, ser utrolig god ut. Du har jo lagt ut oppskriften på rundstykkene fra påskefrokosten også :).

    SvarSlett

Legg inn en kommentar