Homemade pizza

Hjemmelaget pizza er bra lørdagsmat. Vi varierer litt på hvordan vi lager den, men her er den gode gamle.



Pizzadeig:
5dl melk og vann
1ss fiberhusk
1/2 pk tørrgjær
1ts salt
1ts sukker
2ss rapsolje
1dl jyttemel
0,5dl linfrø
1dl havregryn
Blanding av semper og finax melmix til deigen er klissete, ikke rennende.

Fyll:
300g karbonadedeig
1løk
1 pose toro pizzafyll med urter og løk
pepper
kokt skinke
tomater
oliven
basilikum
revet ost

Fremgangsmåte:
Begynn med deigen. Ha i 3dl melk og 2dl vann. Jeg bruker varmt vann slik at blandingen blir fingervarm. Ha i gjær, fiberhusk, olje, linfrø, jyttemel, salt og sukker og la dette stå og svelle i ca.10min. Tilsett havregryn og mel. Jeg måler aldri hvor mye mel jeg bruker, men deigen skal være skikkelig klissete, men ikke rennende. Dekk bollen med plast og la heve i ca.45min.

Så lager jeg fyllet. Toro sin pizzasaus "Løk og tomat" og "Urter og løk" er glutenfrie, men husk å alltid sjekke. Plutselig har de endret ingrediensene.

Hell deigen over på stekeplaten med bakepapir. Jeg smører den ut med ei sleiv og har på fyllet.

Pizzaen stekes på 200 grader, midt i ovnen i ca.20 min. Jeg bruker varmluft med undervarme. Dette vil selvsagt variere fra ovn til ovn.



Kommentarer