Marinert kylling og sort ris med campinjong og paprikasaus.


















Dagens handleliste:

300g kyllingfilet
1pk bacon
1 squash
2 store champinjonger
1 paprika
1løk
sort ris
fløte
melk
Hot mix; chili og jalapenoskrydder
olje
glutenfri soyasaus

ingredienser til foccatiabrød


Kyllingfileten delte jeg i strimer og la den i marinade et par timer før den skulle stekes. Marinaden lagde jeg av oliven og rapsolje med 3 finhakkede hvitløksfedd, pepper og krydderblanding med chili og jalapenos.

Deretter delte jeg opp squash, paprika, gulrøtter, løk og champinjong.

Bakte foccatia som jeg tidligere har lagt ut oppskrift på. Se den her.

Skylte risen godt og satte den til å koke.

Champinjong og paprikasaus:
Brun 1/2løk og 2 store champinjong i litt smør. Ha i ca.2dl fløte,1,5dl melk, 2ss glutenfri soyasaus og kok opp. Ha i ca.3ss finhakket paprika og en liten neve frisk basilikum. Salt, pepper og chili og jalapenoskrydder. Kjør med stavmikser evt.blender (husk da å avkjøle sausen først). Deretter lar du sausen småkoke litt før servering.

Så er det å brune kyllingen på høy varme før du legger den til side. Stek bacon og legg det til side før du steker grønnsakene. Ved slutten av steketiden tar du kjøttet tilbake i panna og lar det stå og steke litt sammen.

Da burde risen og foccatiabrødet være ferdig og middagen er klar.

Den sorte risen har jeg kjøpt i Sverige i en av butikkene på Nordby. Vi handler i Sverige en gang i blant. De har ulike leverandører i de to store matbutikkene der, så samlet sett er det et ganske godt utvalg av glutenfri mat, og billigere er det også.

Under er bilde av en blanding av sort ris og jasminris. Smaker litt nøtteaktig og er veldig god synes jeg.








Kommentarer

  1. Wow, jeg blir så imponert av all den gode maten du lager som jeg aldri har hørt om før! Sort ris?? :) Skal teste ut oppskrifta på fiskegrateng,jeg trenger en ny en, for min er veldig kjedelig. Persille og sitronsaus har jeg aldri vært borti før, så da må jeg prøve det òg! Til og med sort ris hvis jeg kommer over det noen sted :D

    SvarSlett
  2. Sort ris ja, ble introdusert for det når jeg var i Kina. Da fikk vi det som en slags rissuppe. Jeg har kjøpt det i Sverige i den ene matbutikken på Nordby, husker ikke hva den heter men... eller så har de på Meny tror jeg, men der er det ganske dyrt.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar