Gratinert torsk i tomat og sennepssaus

Dette er en fiskerett som har slått an både hos store og små her i familien. Oppskriften fant jeg bak på Findus koketorskpakken.

























Her er oppskriften:

400 g torsk (her har jeg brukt fersk torskefilet)
1 boks hakkede tomater
2ss olivenolje
1/2 purre
1 sjalottløk (finhakket)
4 ss frisk basilikum
salt og pepper

Saus:
2dl matfløte
1ss grov sennep
2 fedd hvitløk
1/2 terning fisk eller grønnsaksbuljong (Toro har en glutenfri variant)
2 ss frisk persille
(Jeg har hatt i litt maizennajevning for å tykne sausen litt)

Varm ovnen til 200 grader. Tin fisken og del den i 4 biter. Legg fisken i en ildfast form og strø over salt og pepper. Rør sammen alle ingrediensene til sausen og gi den et oppkok. Hell sausen over fisken. Stek fisken på rist på nederste rille i 15-20min. Knus tomatene med en gaffel og bland i olivenolje. Ha i purreløk, sjalottløk og basilikum. Legg tomatblandingen over fisken og stek videre i 15min.

Server med kokte poteter og salat.

Kommentarer