Marinert ytrefilet, båtpoteter, soppsaus og hvitløksbrød




Ytrefilet av svin

Marinade til ytrefileeten:
2 fedd hvitløk
1 rød chilli
1ss søt chilisaus
peppermix
oliven -og rapsolje

Lag marinaden. Skyll ytrefileeten, tørk den, del bitene i 2 og legg de over i marinaden. Jeg bruker en glassbolle med lokk og lar ytrefileeten marineres i ca.3 timer. Ta de ut litt før de skal stekes slik at de blir romtempererte. Ha litt smør i panna og brun ytrefileeten på alle sider. Panna skal være skikkelig varm. Legg dem tilside og når det andre nærmer seg klart legges de i en middels varm panne og steker litt til. 

Asparges. Dette var miniasparges. Jeg koker de i 3 minutter, heller av det varme vannet og skyller de i iskaldt vann.

Poteter vaskes, deles i båter og legges i en ildfast form. Ha over:
Maldon havsalt
Pepper
Timian
Olivenolje

Steketiden varierer ut i fra hvilke poteter du velger.


Soppsaus:
2ss godt smør
3 store champinjong
1 sjalottløk
2dl vann
2dl fløte
salt
pepper
glutenfri soyasaus
litt maizenna ca.1ss rørt ut i kaldt vann

Skyll og del opp løk og champinjong. Fres de godt i en kjele med 2ss smør. Ha i resten av ingrediensene untatt maizenna og la det koke i 5min. Avkjøl og kjør sausen jevn med en stavmikser. Sett sausen på platen igjen og jevn den med maizenna om nødvendig.


 
Mini hvitløksbrød:
Ca.2dl melk
Ca.2dl vann (temperert slik at blandingen blir fingervarm)
1/2 pk gjær
1 ss lønnesirup
2 ts sukker
1 ss fiberhusk
Toro fin kakemiks
Semper mix med fiber


Hvitløkssmør:
2 fedd hvitløk
2 ss bremykt
en liten bunt persille
peppermiks
1ts maldon havsalt

Bland sammen melk, vann, gjær, sirup, sukker, fiberhusk og 3 ss mel. La det stå og svelle i ca.10 min. Tilsett mel til blandingen er klissete, men ikke flyter utover. Ha deigen over i en brødpose og klipp et ca.2,5cm stort hull i det ene hjørnet. Sprøyt ut små rundstykker i en sirkelbevegelse. Det blir en liten grop du kan fylle med urtesmør.

Disse brødene stekte jeg ved 200grader i 10min på vanlig over -og undervarme. Deretter satte jeg på grillfunksjonen og stekte de i 5min.til. Nb! Følg med når du bruker grillfunksjonen.

Legg over et håndkle så snart brødene er ute av ovnen.

Kommentarer

Legg inn en kommentar