Pølsebrød

Når vi baker glutenfritt som Sofie skal ha med seg synes jeg det er greit å bake såpass mye at andre også kan få om de ønsker. Det er fint at det blir som et naturlig alternativ man kan velge, slik at det ikke nødvendigvis er slik at bare Sofie spiser glutenfritt. Det smaker jo godt for alle.

Det som kan være veldig leit er hvis alle andre spiser pølse med lompe eller brød og det ikke finnes et glutenfritt alternativ. Det er ikke gøy å være den eneste som spise bare pølse. Men med god kommunikasjon og litt forberedelse går det fint an å løse denslags utfordringer.

Oppskrift på pølsebrød:

Ca.5 dl fingervarmt vann
1/2 pk tørrgjær
1ts salt
1ss sukker
1/2ss fiberhusk
2ss rapsolje
0,5dl sesamfrø
semper landbrødmix
lys mix fra Finax






Fremgangsmåte:

Ha vann, gjær, salt, sukker, fiberhusk og 3ss mel i en bolle. Rør godt sammen, dekk over med plast og la det svelle i 10min. Ha i resten av ingrediensene og la det heve under plast i ca.40min. (ha i mel til deigen er klissete, men ikke flytende). Når den har hevet tar du deigen over i en solid pose, evt.sprøyte, klipp et passe stort hull i et av hjørnene og sprøyt ut avlange pølsebrød. Ha litt olje på hendene og finpuss på formen om du vil. Dryss over sesamfrø før pølsebrødene settes til heving i ca.15min. Stekes på 200grader i ca.15min. Legg over et håndkle straks etter du har tatt de ut av ovnen.

Et tips til slutt. Om det er mange tilstede i matsituasjonen kan det være smart å legge til side et glutenfritt pølsebrød til den som ha det. Vi har opplevd at de glutenfrie alternativene har forsvunnet så fort at det ikke har vært igjen til de som har cøliaki. Det blir jo litt dumt:-)

Kommentarer

  1. Takk for at du deler, for dette er noe vi kan lage i min mormor sin 75 års dag vi skal ha i August :) Eg vet at det er noen med cøliaki som kommer så da kan eg overraske med disse :) Ha en fin kveld videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. Gøy å se at noen har nytte av det jeg legger ut. Ha en fortsatt fin kveld du også og lykke til med baksten:-)

      Slett

Legg inn en kommentar