Godt glutenfritt brød

Dette brødet lagde jeg av melrester som var igjen etter baking i påsken. Jeg målte ikke opp melet, men kjørte deigen i maskin til den var klissete, men ikke rennende.





Brødet består av følgende: 

Finax surdeigsbrødmix
Finax mjølmix
Semper mix med fiber
1dl glutenfrie havregryn
0,5 dl linfrø
1/2 pakke tørrgjær
2ts brunt sukker
1ts salt
0,5 dl olivenolje
1ss fiberhusk
1/2 boks matyoghurt
ca. 6 dl vann



Fremgangsmåte:  Start med å blande sammen yoghurt og vann. Ha i brunt sukker, fiberhusk, gjær, linfrø, havregryn og litt mel. La det svelle i ca.10min. Ha i olivenolje, salt og mel. Kjør deigen eller rør godt og ha i litt og litt mel til den er klissete, men ikke renner. 

Hell deigen på en stekeplate med bakepapir (ferdigsmurt) og bruk en slikkepott for å dra den ut i en rund form. Dryss litt med på toppen og sett den til heving i 35 min.med et fuktig håndkle over. Sett stekeovnen på 225grader. Etter deigen har hevet ferdig skjærer du et par snitt i deigen og dusjer på litt vann før du setter den i stekeovnen. Stek i 10 min.på 225 grader i nedre del av ovnen. Senk temperaturen til 200 grader og stek i ca.20 min til. Avkjøl på rist med håndkle over.

Kommentarer