Glutenfri saftig eplekake

Epler fra mormor sin hage holder ikke veldig lenge, det var en fin unnskyldning for å ha eplekake og is til dessert selv om det "bare" er onsdag.



Jeg googlet "eplekake" og kom over en oppskrift med vanlig hvetemel fra Tine. 
Her er oppskriften på min glutenfrie variant:

6 små epler, skrellet og delt i skiver
1dl lønnesirup
1 ts kanel 
1/2 ts romessens

200g romtemperert smør
2dl sukker
2ts vaniljesukker
3 egg

3 1/2 dl toro glutenfri kakemix
1 1/2 ts bakepulver

Skivede mandler på toppen 

Fremgangsmåte: 
Rør sammen sirup, kanel og romessens i en bolle. Skrell og del eplene og vend dem inn i "marinaden". La de stå mens du klargjør kakerøren. Kjør sammen smør og sukker i foodprosessor. Ha i ett egg om gangen. Bland sammen glutenfritt mel og bakepulver. Sikt melblandingen over i bollen og bland det inn i røren. 

Dekk bunnen i kakeformen(ca.25cm) med kakerøre. Ha over eplene og marinaden. Til slutt har du over resten av kakerøren før du drysser over skivede mandler. Stek i nedre del av ovn ca.175 grader, ca.1.time. 

Varm eplekake med vaniljeis er veldig godt! 

Kommentarer

  1. Kjempegod kake, og lurt med lønnesirupen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig var det å dele kaken med dere:-)

      Slett
  2. Jeg hadde tenkt å bake eplekake til helgen jeg, kanskje det er denne jeg skal lage da :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den ble saftig og god, så kjør på:-)

      Slett

Legg inn en kommentar